Konsumenträtt
Om du inte känner dig nöjd med våra tjänster är du välkommen att kontakta kundservice. Har du frågor kring vår personuppgiftshantering GDPR, läs mer här.
Information om jämförelseverktyg
Du har möjlighet att byta elleverantör kostnadsfritt. Det är du som elanvändare som ska göra ett aktivt val av elavtal. För att kunna fatta ett välinformerat beslut kan du använda dig av prisjämförelseverktyget Elpriskollen. Elpriskollen är Sveriges enda oberoende prisjämförelseverktyg för avtal om leverans av el och drivs av myndigheten Energimarknadsinspektionen. På Elpriskollen kan du enkelt jämföra priser och villkor för olika elavtal. www.elpriskollen.se
Information om oberoende tjänster för tvistlösning till konsumenter
Allmänna reklamationsnämnden är en statlig myndighet som har till huvudsaklig uppgift att opartiskt, och utan avgift för parterna, pröva konsumenttvister.
Hemsida: www.arn.se
Postadress: ARN, Box 174, 101 23 Stockholm.
Energimarknadsinspektionen bedriver tillsyn över energimarknaderna för el, naturgas och fjärrvärme. Inspektionen granskar bland annat elnätsavgifterna och leveranskvaliteten. För omprövning kan du även vända dig till en allmän domstol.
Kontaktuppgifter till oberoende användarrådgivning om tillgängliga energieffektiviseringsåtgärder
Energi- och klimatrådgivning är en kostnadsfri, opartisk och lokalt anpassad service från din kommun.
Rådgivningen är till för privatpersoner, små och medelstora företag, bostadsrättsföreningar, privata flerbostadshusägare samt föreningar.
Bor du i södra Sverige kan du hitta information om din kommunala rådgivare här: Energi- och klimatrådgivarna i Syd (ekrs.se)
Konsumenternas Energimarknadsbyrå är en självständig byrå som kostnadsfritt informerar och ger råd och vägledning i frågor som rör energimarknaden.
Du kan hitta oberoende information om energieffektivisering på Energi- och klimatsrådgivningens webbplats. Informationen på webbplatsen ansvarar Energimyndigheten och Sveriges kommuner för.
Ångerrätt
När du ingår ett elavtal med oss på distans (telefon, internet eller brev) gäller distansavtalslagen. I denna lag regleras ångerrätt för konsumenter. Ångerrätt innebär att du som konsument har rätt att ångra ett elavtal inom den så kallade ångerfristen (14 dagar).
Ångerfristen börjar enligt Distansavtalslagen (2 kap, 12§, tredje stycket) löpa den dag då avtalet ingås.
Hur Ångrar jag ett elavtal?
För att ångra ett avtal kontaktar du oss och meddelar att du vill ångra det. Det finns inget krav på hur du ska meddela oss men ett skriftligt meddelande är att föredra om det skulle uppstå en tvist. Skriftligt meddelande ska skickas till Brittedals Energi AB, Östra Järnvägsgatan 15, 282 75 Hästveda. Ett standardformulär finns att hämta på Konsumentverket, klicka på länken nedan.
Konsumentverkets ångerblankett
Vad händer om jag ångrar mig ?
Om du ångrar dig inom ångerfristen bortfaller båda parternas skyldighet att ingå eller fullgöra avtalet. Det avtalade bytet av elleverantör ska därför inte genomföras och du har ingen betalningsskyldighet till den nya elleverantören.
Om du utövar din ångerrätt efter att leveransen påbörjats ska konsumenten ersätta näringsidkaren med en proportionell andel av det avtalade priset för den energi som har förbrukats under ångerfristen. Det gäller om konsumenten uttryckligen begärt att leverans skulle påbörjas under ångerfristen.
Tillsyn och övervakningsplaner
Att äga och förvalta ett elnät innebär ingen konkurrens eftersom det bara finns ett i varje område. Därför ska Brittedals Elnät Ek. förening enligt ellagen, varje år göra en övervakningsplan som ser till att Brittedals Elnät Ek. förening inte utnyttjar sin ägarsituation eller gynnar någon enskild aktör på marknaden. Brittedals Elnät Ek. förening skriver också en rapport som visar vad som gjorts för att följa bestämmelserna. Läs mer om vår övervakningsplan för elnät här.
Läs mer om vad en övervakningsplan är på Energimarknadsinspektionens webbplats.
Efterfrågeflexibilitet
Som elanvändare kan du under vissa förutsättningar påverka kostnaden för din elanvändning genom att öka och minska din elanvändning vid olika tidpunkter. Möjligheterna att påverka dina kostnader är mycket individuella, bland annat krävs ett elavtal vars pris ändras flera gånger varje dygn - ett så kallat flexibelt avtal.
Om du väljer ett elavtal med flexibel prissättning (som vårt Timprisavtal) kan priset bli både högre och lägre än ett traditionellt rörligt pris beroende på när du använder el. På Energimarknadsinspektionens webbplats kan du hitta oberoende information om efterfrågeflexibilitet.
Genomsnittlig elanvändning
Enligt EU-förordning 2023:242 ska varje elleverantör tillhandhålla en jämförelse med andra elkunders elanvändning. Nedan visas genomsnittliga årsförbrukning för näringsidkare respektive konsument. Jämförelsen nedan är baserad på beräknad årsförbrukning på samtliga anläggningar där Brittedals Energi AB varit elleverantör (elhandel) per den 8: januari 2025. Du kan jämföra din beräknade årsförbrukning med andra konsumenter eller näringsidkare. Observera att det inte är möjligt att specificera detaljer kring andra kunders verksamhet eller boende då detta är information som vi som elhandlare inte har tillgång till för alla våra kunder.
Kunder med personnummer hade en genomsnittlig årsförbrukning på 8 710 kWh
Kunder med organisationsnummer hade en genomsnittlig årsförbrukning på 26 726 kWh
Ellagen – dina rättigheter som konsument
Ellagen innehåller särskilda bestämmelser som är viktiga för dig som kund. Hela ellagen hittar du här.
Vår energi ger dig kraft
Kundfrågor: 0451 - 306 21 / Helgfria vardagar mån 8-12, 13-16 tis-fre 8-12
Epost:kundservice@brittedal.se
Felanmälan: 0451 - 309 21